کد خبر: ۳۱۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 29
آخرین‌ماه پاییز در حالی آغاز شد که نخستین روز آذر 3فوتی، دومین روز 2فوتی و سومین روز هم یک فوتی داشته، اما پس از آن 4روز متوالی با صفر مرگ سپری شد و جمع روزهای بدون مرگ‌های کرونایی در ایران را به عدد 9افزایش داد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران: با وجود ابتلای نزدیک به 50هزار نفری در ژاپن و چین، اما انتظار شیوع پاندمی دوباره را نداریم و این امیدواری وجود دارد که بیماری در وضعیت اپیدمی قرار گرفته باشد

 به گزارش شفاآنلاین: آذر 1401با 4روز مداوم بدون فوتی کرونا، رکورد جدیدی را ثبت کرده؛ رکوردی که پس از نزدیک به 3سال از شیوع پاندمی کووید رقم خورده است. البته روزهای صفر مرگ کرونا در کشور خبر تازه‌ای نیست و پیش از این هم 5روز بدون مرگ‌های کرونایی در زمان‌های مختلف ثبت شده بود. نخستین‌بار در 12خرداد 1401بود که بعد از 830روز از شیوع کرونا، یک روز بدون فوتی اعلام شد. پس از آن در 29خرداد، 8، 11و 24آبان تک‌روزهای بدون فوتی به فهرست‌ وزارت بهداشت اضافه شدند.

حالا آخرین‌ماه پاییز در حالی آغاز شد که نخستین روز آذر 3فوتی، دومین روز 2فوتی و سومین روز هم یک فوتی داشته، اما پس از آن 4روز متوالی با صفر مرگ سپری شد و جمع روزهای بدون مرگ‌های کرونایی در ایران را به عدد 9افزایش داد. آمار ابتلای روزانه در ایران هم آخرین‌بار در 17آبان 3رقمی و حدود 360بیمار بود، اما از آن زمان تاکنون این روند دورقمی ثابت مانده است. این در حالی است که همچنان برخی کشورها ازجمله رومانی، استرالیا، فیلیپین، چین، روسیه، ژاپن، تایوان، اندونزی، تایلند، نیوزیلند و کره‌جنوبی آمار 4رقمی موارد ابتلا را اعلام می‌کنند. ژاپنی‌ها با 49هزار ابتلا و 103فوت در صدر قرار دارند و چین هم با 40هزار ابتلا در رتبه دوم است و نگرانی‌هایی از تکرار وضعیت این بیماری در سایر کشورها وجود دارد.

پس‌لرزه‌های کرونا در چین
آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای شیوع پاندمی کووید-19در کشور تا ظهر دیروز ۷میلیون و ۵۵۹هزار و ۶۳۴نفر مبتلای قطعی شناسایی شدند. از این میان ۷میلیون و ۳۳۵هزار و ۱۱۴نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شدند و 144هزار و 633نفر هم جان خود را از دست دادند. نقشه رنگ‌بندی کرونا هم هیچ شهر قرمزی ندارد، ۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۳۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند. اما یکی از مهم‌ترین نکات، شیوع دوباره کرونا در چین است. کمیسیون بهداشت چین بامداد دیروز از شناسایی بیش از ۴۰هزار مبتلای جدید به کرونا در ۲۴ساعت خبر داد و رکورد تازه کرونا در چین باعث شد تا مقامات این کشور با اعمال قرنطینه‌های شدید، آزمایش‌های گسترده و اعمال محدودیت‌های سفر، مانع از شیوع بیشتر آن شوند؛ اقداماتی که با اعتراض مردم روبه‌رو شده و در شهرهای چین ادامه دارد.
 اما به‌گفته حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران به‌نظر نمی‌رسد که در شرایط فعلی دوباره شاهد بحران پاندمی کرونا در جهان باشیم و این امیدواری وجود دارد که کووید-19در وضعیت اپیدمی قرار گرفته باشد. او درباره گسترش کرونای شایع شده در چین به سایر کشورها می‌گوید: «بیماری‌های عفونی و ویروسی واگیردار می‌توانند ابتلای فردی، آندمیک منطقه‌ای، اپیدمیک کشوری یا پاندمی در کل جهان داشته باشند. به‌نظر می‌رسد که پاندمی کووید-19تقریبا تمام شده، اما پیک‌های آن به‌صورتی آندمیک یا اپیدمیک ادامه دارد؛ اتفاقی مشابه یک زمین‌لرزه بزرگ که پس‌لرزه‌های آن تا مدت‌ها ادامه دارد، اما خسارت چندانی به بار نمی‌آورد.»
به‌گفته این مسئول ممکن است سال‌های طولانی با این شرایط مواجه باشیم: «مشابه این شرایط درباره بیماری سارس وجود دارد. مدت‌هاست که موج بزرگ این بیماری پایان یافته، اما هنوز در مواقع مختلف و در برخی مناطق شاهد افزایش آن هستیم و پس از مدتی از بین می‌رود.»
قناعتی درباره دلایل افزایش بیماری در چین می‌گوید: «بیماری‌ها وجهه متفاوتی دارند و در این‌باره خود بیماری‌زایی ویروس، میزان مقاومتی که در مردم ایجاد شده، نوع ژن‌های ویروس، عوامل جغرافیایی، سیستم نظام سلامت، نحوه مقابله با بیماری‌های عفونی و دیگر عوامل شناخته یا ناشناخته دخیل هستند؛ به‌عنوان مثال انتظار می‌رود در کشورهای توسعه‌یافته با اقتصاد قوی‌تر بیماری کمتر باشد، اما هنوز در آمریکا روزانه ده‌ها نفر بر اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست می‌دهند. یکی از دلایل این شرایط عادلانه توزیع نشدن امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی برای عموم است.» او ادامه می‌دهد: «در برخی کشورها ازجمله انگلستان، استرالیا، سنگاپور و کشورهای حوزه اسکاندیناوی هم نظام سلامت بسیار عادلانه‌ای در حال اجراست. در ایران با وجود تلاش‌هایی که برای برقراری نظام شبکه و ارجاع و خانه‌های بهداشت صورت گرفته پایه‌های اولیه سلامت به‌درستی انجام و باعث شده که از آن بهره‌مند شویم.»
 البته به‌گفته رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، نظام سلامت ایران طی سال‌های اخیر آسیب‌هایی دیده و دیدگاه بهداشت‌‌محور به درمان‌محور تغییر کرده است: «این مسئله آسیب‌زاست و باید اصلاح شود. اگر سودی در دوران کرونا برده‌ایم از نگاه بهداشت‌محور بوده و باید اقدامات جدی برای تقویت رویکرد بهداشت و پیشگیری در نظام سلامت داشته باشیم.»
او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا باز هم ضرورتی به تزریق واکسن کرونا وجود دارد، می‌گوید: «واکسیناسیون کرونا برای کسانی که دوزهای توصیه شده و کامل را ترزیق کرده‌اند، در بازه زمانی فعلی ضرورتی ندارد؛ البته پایگاه‌های واکسیناسیون هنوز در زیرمجموعه‌ دانشگاه‌های علوم‌پزشکی دایر هستند و کسانی که مایل به دریافت واکسن هستند، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.»همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: